piatok 23. decembra 2011

Sieťová filtrácia: riešenie oddelovací transformátor

Už dávno som sa zaujímal o rôzne sieťové filtre, ktoré by mohli pomôcť k lepšej reprodukcii hudby, keďže Svet speje k horšiemu a sním aj celá elektrická sieť :-) Problematika nieje taká jednoduchá ako sa na prvý pohľad zdá, bolo o nej už popísané veľa, jeden tábor tvrdí, že na vine sú prístroje ktoré sú tým pádom nedotiahnuté keď sa prejavuje vo zvuku rozdielna kvalita "elektriny" (rušenie, skreslenie a pod..). Myslím si, že to nieje celkom pravda, veď aj do Ferrari keď nalajem zlý benzín nebude to celkom ono. Táto problematika ma začala zaujímať až vtedy keď som pozorovaním zistil, že naša aparatúra hrá inak cez deň ako večer. Je mi jasné že večer je väčší kľud je ticho, menej okolitých ruchov a pod. Ale jednoznačne som zistil, že niekedy to je lepšie väčšinou večer alebo podvečer. Bývam v paneláku a cez deň susedia varia, vysávajú a používajú kopu spotrebičov s pulznými zdrojmi ktoré jednoznačne zasierajú elektrickú sieť. Ako prvé riešenie čo ma napadlo boli také sieťové zásuvky Belkin aj s ochranou, je tam zrejme tlmivka a iné súčiastky, ale toto riešenie nemalo žiadny vplyv na zvuk - aspoň ja som nespozoroval. Ďalšie riešenie je použitie rôznych sieťových káblov (správna konštrukcia kábla môže pôsobiť ako filter ) skutočnosť je taká že káble sú drahé a výsledok diskutabilný. Príklad sieťového kábla Shunyata King Cobra CX ktorý u nás stojí 3970 €
Samozrejme sú aj lacnejšie káble. Potom existuje kopec výrobcov čo vyrába sieťové filtre PR: Izotek, Supra, Shunyata. PS Audio
Väčšina týchto pokročilých filtrov je pre mňa nekresťansky drahá. Technické riešenie, ktoré sa mi pozdáva, ale je tiež drahé má Japonská firma Accuphase s modelom PS 500 (je starší) a nové modely sú tu. Je to tzv. práčka prúdu ktorá obsahuje oddeľovacie trafo, a obvody ktoré regenerujú napätie a držia 230 V(pri výkyvoch napätia či už dole alebo hore), proste je toho viac, ukazuje skreslenie siete vstupujúce do práčky a vystupujúce. Obrázky ako to vyzerá :
Táto práčka fakt funguje !!! Vtip je v tom, že sa zistilo, že 95% zásluh na tom má práve oddeľovacie trafo, používa sa mimochodom aj v nemocniciach. Dal som si ho vyrobiť aj ja, vyrába ho jeden strašne šikovný člen fóra s nikom BUBUXIN. Vyzerá to takto:
Je to 3kW oddeľovacie trafo, s filtrovanými zásuvkami a jednou nefiltrovanou. Zvolené je preto 3000 watové aby sa do neho dal zapojiť aj výkonový zosilňovač a nedochádzalo k strate dynamiky. Súčasťou trafa je aj DC filter ktorý filtruje jednosmerné napätie. Tento filter funguje skvele. Prejaví sa to tzv. kľudnejšou reprodukciou (tzv, ticho medzi notami), lepšie basy, presnejšie výšky, nie sú také ostré, reprodukcia celkovo nieje taká ukričaná. Zlepšenie priestoru je impozantné :-) Jednoznačne to treba počuť a urobiť si svoj názor !!! Cena okolo 1000€ podľa výbavy.

3 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

Dobrý deň,
je možné skontaktovať ma s výrobcom toho filtra, ktorý ste si dali vyrobiť. Vyzerá vzhladom k cene slušne...

Unknown povedal(a)...

Kontakt: Ing. Ľubomír Urblík
96501 Ladomerská Vieska 29
Mobil: +421 907 694 248
IČO: 46271562
Email: lurblik@gmail.com

Unknown povedal(a)...

https://www.google.sk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj76dSEzJ7PAhVGsxQKHabEDEIQFggnMAE&url=http%3A%2F%2Fhifi.slovanet.sk%2Fbb%2Fdownload.php%3Fid%3D20837%26sid%3De9666b1666a49bfced913e4a19891495&usg=AFQjCNHSXqeK5mrCWAnQY_ixNPc5-kRkzw&sig2=hmr6_Bi4r-I_bkR5od9f2A&bvm=bv.133178914,bs.1,d.bGg